Dintre toate anotimpurile, condusul pe timp de iarna
necesita cea mai mare atentie si pregatire pentru a fi in siguranta la volan. Penele
de cauciuc sunt mai dese in acest sezon, iar conditiile de trafic pot fi
foarte solicitante, mai ales cand apare zapada sau gheata.
Iata sfaturile noastre pentru a conduce in siguranta si fara
probleme in lunile urmatoare.
Bateria si partea electrica a masinii
Luminile, incalzirea si stergatoarele solicita foarte mult
bateria masinii. Daca conduceti in special in orele de varf, bateria va ceda
intr-un final.
Bateriile rareori rezista mai mult de 5 ani. Inlocuirea
acesteia catre sfarsitul duratei de folosinta ar putea sa va scuteasca de
aparitia neplacerilor in timp ce conduceti.
- Evitati
folosirea sistemelor electrice mai mult timp decat este necesar – rotiti
ventilatorul de incalzire in jos si deconectati sistemul de incalzire a
lunetei o data ce geamurile au fost dezghetate.
- Daca
masina nu va fi condusa in timpul weekendului, puteti revigora bateria
incarcand-o peste noapte.
- Inchideti
sistemele elctrice neesentiale, cum ar fi luminile, panoul din spate sau
stergatoarele inainte de a porni motorul.
- Daca
motorul nu porneste, incercati sa il porniti, in reprize scurte de 5
secunde, lasand un interval de 30 de secunde intre incercari pentru a-i
oferi timp bateriei sa isi revina.
Antigelul
Un scartait continuu care apare atunci cand porniti motorul
e semn ca pompa de apa e inghetata – e cureaua de la ventilator care aluneca pe
scripete. Cilindrul de apa poate fi si el inghetat. Opriti motorul imediat si
lasati-l sa se dezghete. Acest lucru ar putea dura cateva zile daca nu mutati
masina intr-un loc incalzit, un garaj.
Daca masina se supraincalzeste dupa ce porniti atunci e
posibil ca radiatorul sa fie inghetat. Opriti imediat masina pentru a evita
daune grave si lasati radiatorul sa se dezghete.
- Antigelul
costa putin, dar un motor inghetat va poate costa o suma serioasa, pentru
a-l repara.
- Majoritatea
masinilor moderne folosesc un antigel de lunga durata – e important sa
folositi antigelul corect si sa evitati amestecul diferitelor marci. Verificati
manualul masinii sau intrebati o persoana autorizata.
- Unele
tipuri de antigel trebuie schimbate doar o data la 2 ani. Verificati cu
producatorul masinii.
- Aveti
nevoie de un amestec de 50% antigel si 50% apa pentru sistemul de racire,
in timpul iernii. Acesta va ofera protectie maxima, pana la -34° Celsius,
si fara acesta pot interveni daune grave la motor.
Geamurile
Pastrati parbrizul si celelalte geamuri curate – daca
vizibilitatea va este obstructionata, va puteti confrunta cu o amenda.
Curatati zapada de pe acoperis si de pe geamuri, deoarece aceasta ar putea sa
cada pe geamuri, obstructionand vederea. Ar putea fi periculos si pentru alti
soferi.
Lumina de la soarele slab de iarna poate fi o problema, de
asemenea.
- Imbunatatiti
vizibilitatea asigurandu-va ca parbrizul este curat atat pe exterior, cat
si pe interior. Zgarieturile, abraziunile de pe exterior pot inrautati
efectul orbitor al soarelui.
- Petele
de grasime de pe parbriz, care nu dispar cu ajutorul unui lichid de
parbriz uzual, pot fi indepartate daca folositi o solutie cremoasa
abraziva. Daca nu functioneaza, puteti incerca cu praf sau lichid de
spalat vase, dizolvat in putina apa. Folositi un prosop de bucatarie de
hartie pentru a curata cate o portiune mica, pe rand, fara sa mai reveniti
la zona respectiva.
- Folositi
aerul condtionat pentru a dezaburi rapid geamurile si pentru a reduce
condensul.
- Verificati
stergatoarele si inlocuiti-le daca e necesar.
- Asigurati-va
ca stergatoarele sunt oprite, cand parasiti masina, atunci cand exista
riscul de inghet. Daca nu faceti acest lucru si lamele ingheata pe
parbriz, riscati ca acestea sa se deterioreze.
- Aplicati
un lichid de parbriz pentru a reduce riscul de inghet. Nu folositi un
antigel oarecare, deoarece acesta poate deteriora vopseaua.
Vizibilitatea
Asigurati-va ca toate farurile functioneaza si lentilele
sunt curate. Cand drumurile sunt murdare, s-ar putea sa fiti nevoiti sa le
curatati periodic,dupa fiecare calatorie. Pastrati numerele curate, deaorece
s-ar putea sa fiti amendati daca acestea nu sunt vizibile.
Daca trebuie sa curatati zapada de pe masina, asigurati-va
ca nu exista urme ale acesteia pe faruri – atat in fata, cat si in spate -, de
asemenea, de pe oglinzi si de pe acoperis.
Trebuie sa folositi farurile atunci cand vizibilitatea este
redusa. S-ar putea sa aveti nevoie si de luminile de ceata, dar acestea trebuie
sa ramana inchise atunci cand vizibilitatea se imbunatateste, deoarece pot orbi
alti soferi.
Cauciucurile
E recomandat ca suprafata de rulare a acestora sa fie de
minim 3 mm. Nu reduceti presiunea in anvelope pentru a obtine mai multa
aderenta – nu functioneaza si reduce stabilitatea masinii.
E posibil sa aveti nevoie de lanturi de zapada in unele
zone, in care exista zapada abundenta. Acestea nu sunt necesare pe drumuri cu
zapada redusa.
Luati in considerare folosirea cauciucurilor adecvate pentru
iarna – acestea au un continut ridicat de siliciu in banda de rulare, oferind
astfel o aderenta mai buna la sosea, in conditii de umezeala.
Inainte de a porni la drum
- Oferiti-va
cel putin 10 min inainte, pentru a verifica masina.
- Curatati
toate geamurile, folosind o racleta.
- Folositi
o bricheta pentru a dezgheta incuietoarea masinii. Nu suflati pe aceasta,
deaorece umezeala va face condens si va ingheta.
- Incercati
sa folositi drumuri principale pentru a efectua calatoria, deoarece
acestea sunt cel mai probabil curatate.
- Puneti
siguranta inaintea punctualitatii, atunci cand este vreme rea. Porniti mai
repede la drum, dar pregatiti-va pentru a intarzia, din cauza unor
evenimente neasteptate.
Condusul pe zapada si gheata
Manevrele delicate sunt cheia condusului in siguranta –
distantele de franare sunt de 10 ori mai mari pe zapada si gheata.
- Purtati
pantofi confortabili pentru condus. Cizmele greoaie, acoperite cu zapada
vor aluneca pe pedale.
- Porniti
din viteza a doua, relaxand usor piciorul pe ambreiaj.
- In
panta, evitati sa opriti inainte de varful acesteia pana cand nu mai sunt
masini pe drum, sau numai daca exista suficient loc pentru masina
din spate sa va depaseasca. Pastrati viteza constanta, utilizand viteza
potrivita pentru a avansa, pentru a nu fi nevoiti sa o schimbati, cand
coborati panta.
- La
coborare – reduceti viteza inainte de a cobori, folositi o treapta de
viteza mai mica si evitati pe cat posibil folosirea franelor. Lasati cat
mai mult spatiu intre dvs. si masina din fata.
- Daca e
necesara folosirea franei, utilizati-o cu grija. Eliberati franele si
ambreiajul cu grija, daca masina aluneca.
- Transmisia
automata – in conditii normale de drum (autostrazi, etc), e bine sa
selectati functia “Drive” si sa lasati cutia de viteze sa isi faca treaba.
In conditii de drum alunecos, sau cu ninsoare, alegeti optiunea “2”, ce
limiteaza schimbarea vitezei si va face mai putin dependent de frane.
Unele masini au functia “Winter”, care blocheaza masina in viteza 1 si
reduce riscul de a patina. Verificati manualul.
Daca ramaneti blocat, indreptati directia si curatati zapada
de pe cauciucuri. Puneti un sac sau covor vechi in fata rotilor, pentru a
le oferi aderenta. O data ce porniti, nu opriti pana cand ajungeti pe o
suprafata solida.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu